Omdat het gaat om een echte multimodale hybride aandrijflijn, en niet gewoon een geëlektrificeerde verbrandingsmotor, biedt Jogger HYBRID 140:
- Systematisch vertrekken in de zuiver elektrische modus.
- Rijplezier in alle omstandigheden dankzij de mogelijkheid om langdurig elektrisch te rijden, ook tijdens acceleraties.
- Een uitstekend energierendement, mede dankzij de automatische versnellingsbak met klauwkoppelingen en zonder koppeling
Een efficiënt regeneratief remsysteem en een hoog oplaadvermogen voor de batterijen. Al deze elementen zijn het resultaat van de knowhow die Renault Group heeft opgebouwd in de Formule 1 en met elektrische voertuigen.
Dankzij deze troeven kan Jogger HYBRID 140 in de stad tot 80 procent van de tijd zuiver elektrisch rijden, waardoor het brandstofverbruik in de stadscyclus tot 40 procent lager kan liggen dan bij een vergelijkbare verbrandingsmotor, zonder dat de bestuurder daarvoor zijn rijstijl hoeft aan te passen.
Bij het vertragen en remmen wordt er kinetische energie gerecupereerd, die wordt omgezet in elektrische energie om de batterij bij te laden.
Ook kan ze worden opgeladen door de verbrandingsmotor, volgens energiebeheerwetten die zijn opgesteld om in dat geval (bijvoorbeeld wanneer Jogger op de autosnelweg rijdt) zijn optimale rendementsregime te gebruiken (geleverd vermogen in verhouding tot de gebruikte brandstof).
Dankzij dat procedé wordt de batterij bijgeladen telkens de energieopwekking de vermogensbehoefte overtreft.
Het energieoverschot kan dan worden gebruikt om de verbrandingsmotor te ontlasten wanneer de bestuurder stevig het gaspedaal induwt, of om 100% elektrisch te rijden wanneer men op de geplande route door stedelijk gebied rijdt.
Bron: https://be.media.renaultgroup.com/dacia-jogger-hybrid-140-43222/?lang=nld