Distributieriem & distributieketting

Distributieriem

Distributieriem

De distributieriem regelt - kort gezegd - de samenwerking tussen alle draaiende en op- en neergaande onderdelen in de motor. Anders gezegd: zonder distributieriem riem geen lopende motor en dus geen aandrijving. Als hij breekt, stopt de motor onmiddellijk met draaien - ook op hoge snelheid - en is de kans op motorschade aanzienlijk. De kosten lopen dan al snel veel hoger op dan alleen de (preventieve) vervanging van de riem.

Het vervangen van de riem is een nauwkeurige klus, waar u een specialist voor nodig heeft. Onze monteurs gebruiken hiervoor speciaal gereedschap om de distributieriem volgens fabrieksvoorschriften af te stellen.

Tandwielen

Distributieketting

Bij veel Renaults en Dacia's na 2012 zit er in plaats van een distributieriem een -ketting in de auto. Ze hebben beiden dezelfde functie. Het verschil zit hem in het volgende:

Een distributieketting wordt gesmeerd door motorolie in het motorblok, waar een distributieriem werkt in een droge omgeving en dan ook tegen het motorblok is aangebouwd. Een riem wordt gespannen door spanrollen, terwijl een ketting een automatische (hydraulische)  spanner heeft en strak om de tandwielen ligt.

Multiriem

Multiriem

Aan de motor zitten belangrijke draaiende onderdelen bevestigd, zoals de dynamo, de pomp voor de stuurbekrachtiging en de pomp voor de airco. De multiriem wordt aangedreven door de motor en zorgt ervoor dat deze onderdelen hun werk kunnen doen. Als de multiriem breekt, vallen er vitale functies uit tijdens het rijden en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Het is dan ook belangrijk om de multiriem tijdig, periodiek te vervangen.

Wanneer laat u ze vervangen?

De distributieriem en multiriem slijten niet alleen door het aantal kilometers, maar óók door ouderdom. In de meeste gevallen is het aan te raden om de distributieriem eens per 120.000 km of iedere 5 jaar te vervangen. De multiriem wordt dan vaak ook direct vervangen vanwege een vergelijkbaar vervangingsinterval.

Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij. Natuurlijk kan ook een distributieketting stuk gaan, echter komt dit vele malen minder voor.

Benieuwd hoe het bij uw auto zit? AutoKievit heeft de vaardigheden en expertise om u te adviseren en de riem juist te monteren. Vraag naar het onderhoudsschema en/of de onderhoudshistorie van uw auto?

De All-in prijs voor de distributieriem dekt:

  • De distributieriem
  • De spanrol(len)
  • De looprol(len)

Laagste Prijsgarantie

Is de vervanging elders goedkoper? Renault betaalt het prijsverschil terug.*

 

* Voorwaarden Laagste Prijsgarantie: Klant krijgt prijsgarantie op het vervangen van de distributieset of multiriem bij de Renault-dealer, volgens de officiële reparatierichtlijnen van Renault. Renault moet het prijsverschil kunnen controleren door middel van een officiële prijslijst, advertentie of andersoortige schriftelijke bevestiging van de goedkopere aanbieder. Deze aanbieder is een BOVAG-gerelateerd bedrijf en/of onderdeel van een garageketen. Laagste Prijsgarantie is niet van toepassing op reeds vervangen distributiesets of multiriemen. Laagste Prijsgarantie is niet van toepassing op reclames of andere tijdelijke prijsverlagingen elders op het moment van vervangen. Laagste Prijsgarantie is alleen van toepassing op prijsverschillen vanaf € 15,-. Laagste Prijsgarantie geldt uitsluitend voor particulieren en mkb. Laagste Prijsgarantie is alleen geldig binnen een straal van 15 kilometer van AutoKievit.