RENAULT SCENIC VISION meer dan een concept, een actieplan voor duurzame ontwikkeling

Body

19 mei 2022 | Persbericht

De auto-industrie is bezig met een meer dan complexe transformatie, want het zal een totale transformatie zijn! Met een nieuw paradigma, dat van een wereld die zich bewust is van haar kwetsbaarheid, zowel wat het klimaat als de natuurlijke hulpbronnen of maatschappelijke modellen betreft. De noodzaak tot verandering is een ruim gedeelde noodzaak geworden. Het paradigma moet erin slagen van dit collectieve bewustzijn een troef te maken voor een milieuvriendelijkere, veiligere en inclusievere toekomst. De uitdagingen van de klimaatverandering, het behoud van hulpbronnen en de evolutie van het gebruik rond mobiliteit veranderen de waardeketen van de auto-industrie ingrijpend. Via zijn bestaansreden en de lancering van het strategische plan Renaulution heeft Renault Group samen met zijn merken een ingrijpende transformatie doorgevoerd. Om van de volumerace over te gaan naar de creatie van economische, ecologische en maatschappelijke waarde, met als doelstelling om vanaf 2040 koolstofneutraal te zijn in Europa en tegen 2050 wereldwijd. Om dat te bereiken, mikt het merk Renault bijvoorbeeld op een 100% elektrisch gamma tegen 2030 in Europa. Hoewel Renault Group meer dan 10 jaar geleden pionier was op het gebied van elektriciteit, zal hij veel verder gaan dan het beperken van de koolstofuitstoot tijdens het gebruik. Renault onthult vandaag zijn nieuwe concept car Renault Scénic Vision. Hij belichaamt de engagementen van het merk op het vlak van duurzame ontwikkeling en vertaalt zijn plan om koolstofneutraal te worden over de hele levenscyclus van de wagen.

UNIEK, UITZONDERLIJK, VEELZIJDIG: EEN BAANBREKENDE CONCEPT CAR

Renault schrijft een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis met een innovatieve en even baanbrekende als visionaire showcar. Qua uiterlijk blikt hij vooruit op de toekomstige 100% elektrische gezinswagen van Renault. Binnenin en op technologisch vlak nodigt hij uit om in een ander tijdsgewricht te reizen, naar een toekomst waarin technologieën en innovaties zullen leiden tot een duurzamere en milieu- en mensvriendelijkere wereld.

De concept car Scénic Vision stippelt een nieuw traject uit: dat van een duurzamere, veiligere en meer inclusieve mobiliteit. Als visionair en verkennend model concretiseert hij de meest geavanceerde technologische vooruitzichten op het vlak van koolstofvermindering en belichaamt hij de drie pijlers van de strategie voor duurzame ontwikkeling van Renault Group: milieu, veiligheid en inclusie.

  • Het ecodesign van Renault Scénic Vision en innovaties op het gebied van de circulaire economie, waarin meer dan 70% gerecycleerde materialen, waaronder meerdere gesloten lussen, zijn verwerkt en die voor 95% recycleerbaar zijn, dragen rechtstreeks bij tot het behoud van hulpbronnen.
  • Zijn hybride aandrijving, die zowel elektrisch als op waterstof is, wil de stilstandtijden als gevolg van het opladen beperken en tegelijk zijn koolstofvoetafdruk beperken, inclusief die van de batterij. De concept car heeft geen emissies bij productie en uitlaat, en verlaagt zijn koolstofvoetafdruk met 75% in vergelijking met een klassieke elektrische wagen. 
  • De technologie aan boord verhoogt de veiligheid voor de bestuurder en de passagiers, waardoor het aantal ongevallen met maar liefst 70% daalt.
  • Deze concept car weerspiegelt ook de wil van de teams om een unieke, aan iedereen aangepaste wagen te creëren door toegankelijkheid centraal te stellen in zijn ontwerp.

“Al onze zakelijke verplichtingen zijn niet genoeg als we ze niet toepassen op onze voertuigen. Daarom heb ik de Renault-teams gevraagd om de eerste conceptauto te ontwerpen die onze nieuwe ESG-strategie en zijn drie pijlers volledig belichaamt: milieu, veiligheid en inclusie. We noemden de Scénic Vision. Scénic, zoals onze iconische "car for living", en Vision omdat hij voldoet aan de nieuwe verwachtingen van mensen.” Luca de Meo, CEO Renault Group en het merk Renault

DUURZAME ONTWIKKELING: STERKE EN CONCRETE ENGAGEMENTEN

Tijdens de Algemene Vergadering in 2021 heeft Renault Group de implementatie van zijn beleid inzake duurzame ontwikkeling toegelicht in het kader van zijn strategisch plan Renaulution.

Dit ambitieuze beleid ondersteunt actief de transformatiestrategie van Renault Group en zijn prestatiedoelstellingen.  Ze steunt op drie belangrijke pijlers die geïntegreerd zijn in de activiteiten van de onderneming:

  1. Milieu: zowel de benadering als het engagement bestaat erin de koolstofuitstoot over de hele levenscyclus van voertuigen te verminderen en de impact op hulpbronnen te verkleinen dankzij de circulaire economie. Deze vermindering van begin tot einde – van de productie over het gebruik tot het einde van de levenscyclus – maakt het mogelijk om koolstofneutraal te zijn in Europa tegen 2040 en wereldwijd tegen 2050;
  1. Veiligheid van de gebruikers: dat jarenlange engagement steunt op ongevallenonderzoek, biomechanica en gedrag om auto’s te ontwerpen die alsmaar veiliger worden dankzij de intelligentie aan boord. Het veiligheidsbeleid van Renault steunt op een logica die bestaat uit vijf assen: sensibiliseren, voorkomen, corrigeren, beschermen en redden;
  2. Inclusie: om in te spelen op nieuwe toepassingen en de technologische omwenteling van de sector, begeleidt Renault Group de transformatie van de competenties en bereidt hij zich voor op de beroepen van morgen. De onderneming neemt ook concrete acties om de inclusie te versterken en zijn medewerkers beter te beschermen door te streven naar nul ongevallen en nul opgelopen ziekten op de werkvloer tegen 2030.

Deze engagementen dragen bij tot de transformatie van Renault Group naar een groenere, meer technische onderneming die haar inkomsten haalt uit nieuwe activiteiten op basis van data, energie en diensten, maar zijn de operationele vertaling van de bestaansreden van de onderneming. Ze belichamen haar waarden van innovatie en solidariteit.

“De concept car Renault Scénic Vision belichaamt de transformatie van de Renaulution naar een groenere, technischere onderneming die zich richt op data, energie en diensten. Hij staat voor de uitdagingen van het klimaat, het behoud van hulpbronnen, de veiligheid en gezondheid van de gebruikers en de toegankelijkheid. De concept car, die geen emissies produceert tijdens productie en uitlaat, verkent een alternatief voor de volledig elektrische aandrijving, namelijk een waterstof-hybridemotor waarmee twee keer zo lichte batterijen kunnen worden gebruikt. Dit model opent een nieuw hoofdstuk in het ontwerp van voertuigen, van het ontwerp tot aan het einde van de levensduur, op een manier die rekening houdt met het ecosysteem, met 70% gerecycleerde materialen en een recylagepercentage van 95%, inclusief batterij. De technologieën in de Safety Coach maken het mogelijk om ongevallen op de weg met 70% te verminderen en voegen een gezondheidscriterium toe aan de veiligheid. Het gaat niet alleen om een designdoel, maar ook om een reeks doelstellingen die Renault Group zichzelf stelt en die progressief zullen worden geïntroduceerd in de volgende generaties voertuigen. ” Cléa Martinet, Directeur Duurzame Ontwikkeling, Renault Group 

RENAULT SCÉNIC: DE TERUGKEER VAN DE AUTO OM IN TE LEVEN

Een uitnodiging tot reizen. Die belofte deed de eerste concept car Scénic nu meer dan dertig jaar geleden (1991). Een belofte die zijn tijd heeft gekenmerkt. Renault vond de compacte monovolume uit, een gebruiksvriendelijke gezinswagen die iedereen een unieke reiservaring bood, waarin de herinneringen aan boord werden verlengd zodra hij op zijn bestemming was aangekomen. Maar deze “auto om in te leven van de toekomst” heeft ook de auto van vandaag geïnspireerd. Na vier generaties vindt Renault Scénic zichzelf opnieuw uit. Dit model is niet alleen een silhouet, het is een unieke ervaring. Met de nieuwe concept car Renault Scénic Vision keert de auto om in te leven terug en vernieuwt hij zijn uitnodiging: genieten van elk moment met het hele gezin, elk moment delen en genieten van het beste comfort en een geoptimaliseerde interieurruimte.

Het DNA van Scénic blijft behouden, maar evolueert. De wereld is de voorbije drie decennia veranderd, net als de autowereld eromheen. De reiscodes, toepassingen en verwachtingen van klanten zijn veranderd, de betekenis van de wagen is geëvolueerd en de behoeften variëren. Deze concept car belichaamt een nieuwe visie op de gezinswagen. Zijn koetswerkdesign blikt vooruit op een 100% elektrisch model dat in 2024 zal worden onthuld.

Deze wagen uit het C-segment werd ontworpen voor lange reizen met het hele gezin, geniet de voordelen van het CMF-EV-platform en geeft nieuwe impulsen door het welzijn aan boord nog verder te verbeteren.

Na een geschiedenis van meer dan dertig jaar is de nieuwe concept car Scénic Vision meer dan een auto, hij vertaalt een ambitie. Die van een beter beschermd milieu, meer veiligheid en meer inclusiviteit. Deze engagementen van Renault dragen bij tot een duurzame en inclusieve mobiliteit waar rijplezier, toegankelijkheid voor iedereen en milieubescherming hand in hand gaan. Een echte mobiliteit om in te leven.

“Renault Scénic Vision heeft onze manier van denken over het design van een wagen gewijzigd. Deze concept car is geen spontane creatieve daad, maar een conceptuele benadering, gebaseerd op drie belangrijke pijlers: milieu, veiligheid en inclusie. Deze benadering voedde de creativiteit en bepaalde de esthetische keuzes van de wagen en niet omgekeerd. Scénic Vision stippelt dus een nieuw traject uit voor het merk Renault: dat van een duurzamere, veiligere en meer inclusieve mobiliteit. ” Gilles Vidal, Directeur Design van Renault

 

Bron: https://be-nl.media.renaultgroup.com/news/renault-scenic-vision-meer-dan-een-concept-een-actieplan-voor-duurzame-ontwikkeling-bf1f-66b1a.html